Jak začít s MLM
Vše o síťovém marketingu v Česku
Jak začít v MLM
Zabýváte se myšlenkou zapojit se do nějakého MLM a nevíte jak nebo kde začít? Máte obavu, že nevyberete správně? Nejste si jisti, že to zvládnete? Pokud jste si alespoň na jednu otázku odpověděli "ano", pak čtěte dál.
Tento článek je prvním dílem série článků pro úplné začátečníky v síťovém marketingu. Nebudeme se zde zabývat tím, co je MLM alias síťový marketing na jedné straně, ani komplikovanými technologiemi budování sítí na straně druhé. Naopak tím, čím se zde budeme zabývat je to, co následuje po Vašem rozhodnutí zapojit se do MLM až po okamžik, kdy si vytvoříte svůj styl a rytmus práce a nastoupíte cestu k vyšším multilevelovým metám.
Rozhodnutí
O odstavec výše jsem psal o tom, že tuto sérii článků začneme okamžikem rozhodnutí. Pokud chcete hlavně prodávat a dokonce víte co, pak vám gratuluji. V takovém případě má smysl pokračovat ve čtení pouze tehdy, pokud přeci jen vám někde vzadu hlodá červíček pochybnosti. Všichni ti, co se rozhodli vybudovat si pomocí MLM svou budoucnost, držte si klobouky, jedeme dál.
Nejdříve se ujistěte, zda vaše rozhodnutí je pevné, zda není vyvoláno nahromaděnými emocemi po vyslechnutí přednášky o MLM a o tom, jak je to skvělý byznys. Počkejte tři, čtyři dny. Pokud i po této době máte stále odhodlání a pocit, že chcete jít do toho, bude vše asi v pořádku. Toto odhodlání v následujících měsících budete totiž potřebovat a bude jistě několikrát nemilosrdně konfrontováno s realitou. Připomínám, že vám nejde o to stát se excelentními prodejci, ale také (a nebo hlavně) skvělými síťaři. Pouze tato kombinace vám totiž umožní dotknout se v budoucnu absolutního vrcholu.
Příjmy můžeme obecně rozdělit na "aktivní" a na "pasivní". Přímým prodejem si můžete přivydělat na mateřské, vydělat si na dovolenou nebo si jím můžete vydělávat na plný úvazek na své živobytí. Stále je to ale "pouze" aktivní příjem. Nakoupíte se slevou, prodáte za katalogovou cenu. A toto stále dokola. Když přestanete, zdroj peněz okamžitě vyschne. Některé MLM firmy poskytují i určitou formu následné bonifikace z vašeho měsíčního obratu. Tuto bonifikaci obdržíte následující měsíc. Stále jde ale o aktivní příjem. Pasivní příjem si vytvoříte budováním sítě. Jinými slovy, vy někoho zaregistrujete a pomáháte mu v začátku. Odměnou za tuto práci je bonifikace za jím uskutečněný obrat. Tedy on nakupuje s okamžitou slevou, prodává a případně dostává bonifikaci ze svého obratu. Vy, aniž byste se na jeho obchodu jakkoliv podíleli (ani mu zboží neprodáváte, ani nedodáváte) získáváte z jeho obratu bonifikaci dle marketingového plánu, která je vyjádřena většinou procentem z obratu. Toto je skutečný pasivní příjem. Vy můžete být na dovolené,nemocní nebo si jen tak uděláte volno, avšak lidé, které jste zaregistrovali, stále pracují a vytvářejí své příjmy, z nichž část obdržíte i vy.
V tomto tkví kouzlo celé věci. Toto je příčina, proč MLM má stále stoupající oblibu a to jak u lidí, kteří se do MLM zapojují, tak i lidí, kteří jen využívají jeho služeb a něco nakupují. Prodejce MLM se totiž klientovi věnuje, oplývá bohatými znalostmi výrobků, které prodává, dokáže vše jasně a přehledně vysvětlit. Toto lze od prodavače v supermarketu, který se tam snaží vydělat pár tisíc hrubého, jen stěží dá očekávat.
Pokud chcete být při prodeji oním odborníkem a umíte komunikovat s lidmi, pak jste pravděpodobně na správné cestě. Pokud jste rozhodnuti nabízet tento způsob výdělku dalším lidem a budovat si svou síť - svou vlastní firmu, pak máte ještě větší šanci skutečně uspět. Myslíte-li si, že toto léto začnete a příští léto se bude plavit po Středozemním moři ve svém katamaránu, musím říci: "may be", ale pravděpodobně tomu tak nebude. Počítejte s tím! Osobně jsem se setkal s několika lidmi z MLM byznysu, kteří svou kariéru skutečně vybudovali za méně než dvanáct měsíců (a pak přirozeně pokračovali dále). Za tímto skvělým výkonem ale vždy stálo neskutečné úsilí, nesmírně vysoké pracovní tempo a podřízení veškerého svého života, alespoň na tuto relativně krátkou dobu, jedinému cíli - vybudovat vlastní MLM byznys. Pokud patříte mezi lidi, kteří jsou tohoto schopni, pak vám závidím, já toto nedokázal a má cesta byla všední a mnohem delší. Na druhou stranu ještě nemám šedivé vlasy. Nebo ještě jinak: dokonce stále mám skoro všechny vlasy, mám stále svou rodinu a práce v mém životě nepřesahuje nezbytnou míru.
Výběr MLM, aneb co chci dělat
Když už jste rozhodnuti do toho jít, bude dalším námětem na přemýšlení to, co chci dělat. Chci prodávat kosmetiku, parfémy, čistící prostředky, doplňky stravy, programy na hubnutí nebo něco úplně jiného? Zavřete oči a představte si sebe sama, jak nabízíte to, či ono zboží. Ta představa asi nebude hned úplně nejlepší. Jedna rada hned na začátku: pokud vám z této představy naskáčou pupínky, zapomeňte na síťový marketing. Budování sítě je sice základem ke skutečnému úspěchu v MLM, ale vždy tam musí být produkt a jeho prodej ať již se nacházíte kdekoliv v kariérním žebříčku. Pokud tomu tak není, pak je něco v nepořádku a jděte rychle od toho.
Produkt či produkty by měly být vysokoobrátkové, tedy zboží každodenní spotřeby. Pochopitelně můžete prodávat auta, ledničky hrnce nebo vysavače. Ale zvažte sami auto si člověk kupuje na deset a více let, lednička dnes vydrží tak osm let než se její kompresor zaklepe naposledy, velkou část hrnců, které máme doma jsme dostali před pětadvaceti lety jako svatební dar a vysavač máme za tu dobu třetí. Proč to píši? Základem prodeje v MLM (ale i u jakéhokoliv jiného systému s přímým prodejem) je seznam zákazníků, klientů, odběratelů, kupujících. Říkejme jim jakkoliv. Na jeden úspěšný kontakt připadá mnoho neúspěšných a je za ním spousta další práce. Když pak prodáte například vysavač, můžete si tento kontakt rovnou škrtnout. Jen bůh ví, kde budete za patnáct let vy a váš klient, až bude mít potřebu koupit další vysavač. Nejsme pyramidy a náš čas na tomto světě je vymezen poměrně krátkým časem. Trávit jej čekáním, až se našemu klientovi rozbije vysavač, který jsme mu někdy v minulém století prodali je ztráta času.
Mnohem lepší situace je právě u parfémů, kosmetiky, mycích, pracích, čistících, avivážních a dalších produktů. Tedy zboží se spotřebou od několika týdnů do několika měsíců. (pokud možno ne více než šesti). Tato vlastnost prodávaného produktu je zásadní pro úspěch. Vždy totiž stojíte před otázkou, kde brát stále nové a nové kontakty, stále nové a nové zákazníky. Je to složité a časem se to stává stále více a více obtížnějším. Klíč spočívá právě v opakování prodeje. Pokud jednou získáte zákazníka, prodáte mu produkt, on jej vyzkouší, je sním spokojený a začne jej skutečně používat, jste přesně tam, kde jste chtěl být. Zákazník vás sám vyhledává, někdy doslova bombarduje, abyste mu ten produkt prodal znovu. Navíc takovýto spokojený zákazník je chodící reklamou a přináší Vám další zákazníky. Je přirozené, že ne vždy je situace takováto. Někdy si se zákazníkem nepadnete do oka vy navzájem, někdy zákazník produkt vyzkouší a ten jej ponechá chladným. Nevěšte hlavu a jděte dál, na další kontakt ve Vašem seznamu. Někdy se stane, že zprvu chladný zákazník změní svůj názor po té, co nepoužívaný produkt daruje někomu ve svém okolí. Ten pro něj vzplane a stane se jeho nadšeným propagátorem.
Ale zpět k výběru MLM firmy. Tato malá odbočka byla nutná, abyste si uvědomili důležitost produktu v systému MLM. Produkt není jen důležitý, ale je dokonce to nejdůležitější. Často se setkávám se zcela opačným názorem tedy, že produkt není důležitý a že důležitá je pouze tvorba sítě. Nemohu souhlasit. Tvorba sítě bez produktu nemá smysl. Jakýkoliv systém, kde se finanční prostředky, sloužící pro odměňování obchodníků, zcela a bez výjimky negenerují z prodeje produktů (nebo služby - což je také produkt) zavání tím, co známe pod pojmem letadlo, či pyramida. Tyto dva pojmy nejsou synonymem k výrazům multilevel marketing, či síťový marketing, ale jen využívají geniální vlastnosti síťového marketingu k nezákonnému obohacování, stejně jako vyučený zámečník může využít své znalosti k vykrádání bytů ještě neznamená, že musíme postavit mimo zákon všechny zámečníky.
Měli jste zavřené oči a představovali si sami sebe jak prodáváte ten či onen produkt. Pokud to ve Vás nevzbudilo nadšení nepropadejte panice. Osobně znám jen jednoho člověka z těch stovek známých z MLM, který se tou myšlenkou nadchl od samého začátku a jeho nadšení mu vydrželo do dnešních dnů. Není proto náhodou, že stojí v čele jednoho MLM systému v Čechách i na Slovensku. Zavírejte oči a představujte si sebe v roli prodávajícího co nejčastěji, stále znovu a znovu, den za dnem. Časem si na ten pocit zvyknete a nakonec se Vám bude zdát jako zcela přirozený a dokonce Vám začne chybět.
Řeknete si třeba, jak může chlap jako já prodávat parfémy nebo spodní prádlo? Může, věřte mi - sám to dělám také! Jak může žena jako Vy nabízet zvýhodněné telefonní tarify a internet? Může, v obou uvedených případech to dokonce může být jistá výhoda. Žena dá na názor muže, že jí to sluší nebo že se k ní ta či ona vůně hodí, a to raději než na názor ženy. Platí to přirozeně i naopak. Nehledejte tedy problém v tom, že jde o produkty více méně pro ženy nebo naopak pro muže. Prostě si jen se zavřenýma očima zvykněte na představu sebe v roli prodejce právě tohoto zboží.
Možná si také říkáte, kosmetiku prodává dneska kde kdo, já už nemám nejmenší šanci. Nemohu souhlasit! Zkusil jsem obejít s kosmetickým katalogem pracoviště plné žen, o kterém jsem věděl, že na něm působí prodejce konkurenčního systému. "Chytila" se pouze jedna jediná. Dnes po jednom roce, snad až na jednu výjimku, si téměř pravidelně objednávají úplně všechny. Zkrátka vše potřebuje svůj čas. A ještě něco si neodpustím říci. Když nad katalogem se skupinkou žen probírám jejich oblíbené vůně nebo odstín mejkapu, či rtěnky, cítím se mnohem líp, než když v zakouřené kanceláři bez jediné květiny (zato s dvěma kalendáři obnažených slečen) probírám výhody telefonních tarifů. Hledejte ve své práci ty krásné okamžiky a bude se Vám dařit mnohem lépe. A to teď nemluvím pouze o MLM profesi.
Jestli jste čekali, že Vám řeknu něco jako: prodávejte parfémy, je to super, tak promiňte. To, co opravdu budete prodávat si musíte vybrat sami.
Takže pokud jste dočetli až sem a stále máte chuť se svým příjmem něco udělat , neváhejte a napište!
Zita Učíková ucikova.zita@gmail.com