znázornění mlm a klasického obchodu

Takzvané „kamenné“ obchody ubývají. Do uvedených systému distribuce se zapojuje stále více lidí. Staví si tak svoji budoucnost na samostatnosti v podnikání při uplatnění v nějakém systému.
Z ekonomického pohledu dochází ke změně struktury stavby ceny zboží, ačkoli samotná cena ke spotřebiteli se přímo mnoho nemění, možná i trochu snižuje.
Tradiční stavba ceny zboží:A)
cena výrobku celkem
__________________________,_____________________,_____________________= spotřebitel
40% výrobce                           30% velkoobchod              30 % maloobchod                     100 %


Nová stavba ceny:    B)                             cena výrobku celkem
___________________________,__________________________________________= spotřebitel
                      40 % výrobce                         60% distribuce                                            100%

Z uvedeného je zřejmé – zboží splnilo svůj úkol, jeho užitná hodnota byla uplatněna u zákazníka.
U způsobu A) se na zisku podíleli výrobce, velkoobchod, maloobchod. Ve velice malé míře zaměstnanci. Hrubý zisk se rozpouští do dopravy, skladování, energií, balení, nájmů reklamy apod.. Zde jsou tedy velké režijní nároky, jež se odrazí v ceně zboží.
U způsobu B) se na způsobu rozdělování zisku podílí výrobce a distributor. Distribuce má menší náklady a může proto snížit i zákazníkovi cenu, lépe obstojí v konkurenci a ví , že prodá i příště. Uplatňuje tu nejlepší reklamu – osobní, pokud to ještě neumí – kolektivní osobní (prezentace). Dostává odměnu i za skladování a manipulaci se zbožím, za osobní reklamu, předvedení apod.
Zde se tedy rodí Multi level marketing
Jde o přísně ekonomický systém při kterém se zruší  tradiční mezičlánky a část ušetřených peněz dostane přímo prodejce, který zastupuje práci klasických zprostředkovatelů. Navíc dostane prodejce další část ušetřených peněz za práci lidí, které získal do svojí struktury. Největší podíl úspory ceny je ze skladování, manipulace a reklamy. Protože tuto činnost většinou zabezpečují distributoři je spravedlivé, aby za ni dostali odměnu. Zbytek ušetřených peněz se použije na vývoj výrobku, případně na snížení konečné ceny výrobku. Tedy vytváření dalších spokojených konečných uživatelů, ale zároveň i prodejců.
Dá se tedy říci, že MLM je systém, který zamezuje plýtvání. Ušetřené peníze se rozdělí mezi zákazníky, prodejce a organizátory. Současně jako systém velmi mnoho působí na myšlení lidí,neboť je neustále vzdělává a učí, jak být nejlepšími ve své práci, jak duplikovat naučené pro ty jež do této práce přivedli.
Prostřednictvím MLM může na trh proniknout i firma, která má výjimečný produkt, ale nemá dostatek peněz proniknout na trh klasickou cestou


EURONA CERNY